O kompaniji

Istorija Fiat brenda

Istorija Fiat-a je počela je pre više od jednog veka, na samom početku perioda italijanske industrijalizacije u kojoj je ova kompanija uvek imala vodeću ulogu. Od tada, Fiat je konstantno rastao i razvijao uticajno i prepoznatljivo prisustvo širom planete. Danas, uprkos promenama u korporativnoj kulturi i mentalitetu, Fiat ostaje veran svom nasleđu i tradiciji. Pozivamo Vas na putovanje kroz vreme i istoriju brenda.


Od 1899. do 1911. godine


Osnivanje Fiat-a

Jula 1899. godine u zgradi Palazzo Bricherasio, potpisana je povelja kompanije “Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino”. Među članovima odbora direktora, posebno se isticao Giovanni Agnelli koji je i osvojio priznanje za idejnu i stratešku viziju kompanije. Tri godine nakon osnivanja, tacnije 1902. godine, Agnelli je imenovan za rukovodećeg direktora.

Otvaranje prve fabrike

Prva fabrika otvorena je 1900. godine u ulici Corso Dante u Torinu. Tom prilikom zaposleno je 150 radnika koji su proizvodili 24 automobila godišnje. Prvi Fiat-ov logo, ovalnog oblika i plave pozadine, usvojen je 1904. godine.

Internacionalna ekspanzija

Svoju težnju da se probije na internacionalno tržište, Fiat je u prvi mah ispunio već 1908. godine osnivanjem kompanije Automobile Co. u Sjedinjenim Američkim Državama. Proizvodnja je rasla i razvijala se munjevitom brzinom – pored putničkih automobila proizvođeni su i kamioneti, brodski motori, kamioni i tramvaji.

Kompanija modernizuje proizvodnju

Za samo par godina, Fiat je kompletno modernizovao proizvodnju. U automobile su prvi put ugrađivani električni akumulatori, a kompanija je patentirala i svoj prvi menjač. Fiat-ovi automobili dostigli su zavidne rezultate na prvim auto trkama, postavljajući nekoliko rekorda.


Od 1912. do 1925. godine


Fabrika Lingotto

Godine 1916., počela je izgradnja fabrike Lingotto pod rukovodstvom Giacomo Mattè Trucco-a. To je bila najveća fabrika u Evropi u tom periodu. Imala je pet spratova i futurističku test stazu na krovu. Izgradnja je završena 1922. godine, i ubrzo potom, fabrika je stekla status simbola automobilske industrije širom sveta.

Rat, kriza i oporavak

Sa izbijanjem prvog svetskog rata, celokupna proizvodnja kompanije okrenula se snabdevanju vojske. Fiat se proširio na delatnosti poput industrije čelika, izgradnju železnice, prozivodnju struje i stredstava za javni transport. Po zavrsetku rata, nastupile su godine transformacije i sveobuhvatna kriza, međutim već 1923. godine, Fiat je nastavio svoj rast i razvoj zahvaljujući efektivnoj politici smanjenja troškova. Giovanni Agnelli postao je predsednik kompanije. Proizvedeno je mnoštvo novih modela, među kojima je bio i „509” – prvi automobil sa četiri sedišta. Ove godine su takođe bile veoma značajne za unutrašnji razvoj Fiat-a. Razne organizacije za zaposlene su osnovane: od zdravstvene zaštite do specijalizovanih škola i sportskih klubova.


Od 1926. do 1938. godine


Povratak na domaće tržište

Za vreme Musolinijevog apsolutizma, Fiat je morao da promeni planove ka internacionalnoj ekspanziji i da se okrene domaćem tržištu. Tridesetih godina 20-og veka, kamioni i putnička vozila doživela su značajan tehnoloski razvoj, a istovremeno se razvijao i železnicki i avionski saobraćaj.

Novi modeli automobila

U tom periodu pojavila su se prvi modeli automobila namenjeni široj populaciji: “Balilla”, takođe zvana “Tariffa minima” („Minimalna tarifa”) zbog male potrošnje goriva i “Topolino” - najmanji putnički automobil na svetu.

Fabrika „Mirafiori”

Godine 1937., počeli su radovi na velikom Mirafiori postrojenju u Torinu.


Od 1939. do 1951. godine


Drugi svetski rat

Za vreme rata došlo je do drastične redukcije u proizvodnji automobila, dok se povećala proizvodnja kamiona. Po samom završetku rata, 1945. godine preminuo je prvi predsednik Fiat-a, Giovanni Agnelli. Na njegovo mesto imenovan je Vittorio Valletta.

Posleratni oporavak

Godine 1948., završena je rekonstrukcija postrojenja uništenih u toku rata. Profit je počeo je da raste, a broj zaposlenih se povećao. Nakon dužeg perioda usled ratnih okolnosti, Fiat lansira dva nova modela automobila, „500” i „1400”. Istovremeno se nastavilo i sa istraživanjem u oblasti brodskih i avionskih motora. Godine 1951., proizveden je prvi italijanski mlazni avion, G80.


Od 1952. do 1964. godine


Dizel motori i privredni rast

Prvo Fiat-ovo vozilo sa dizel motorom predstavljeno je 1953. godine. U narednom periodu, proizvodnja automobila i poljopriverdnih mašina počinje naglo da raste. Mirafiori udvostručava svoje pogone i Fiat otvara nove fabrike u inostranstvu. Bio je to period privrednog rasta, a u Italiji je automobilska industrija bila pokretačka snaga ekonomije.

Novi modeli

Tih godina, nastali su mnogi novi modeli. Veliki putnički automobili, “600” nastao je 1955. godine. Dve godine kasnije, predstavljen je i novi „500”, a započela je i proizvodnja ‘Giardinetta’ koji se danas smatra prethodnikom karavan modela. Štaviše, u to vreme su nastali i modeli “1800”, “1300” i “1500”.


Od 1965. do 1977. godine


Privredni rast i društveni nemiri

Period prosperiteta se nastavlja. Proizvodnja i izvoz su u konstantnom porastu, a statistika pokazuje da se prosek broja stanovnika po automobilu smanjio sa 96 na 28. Istovremeno, Fiat jača svoje prisustvo u južnoj Italiji, otvarajući brojne fabrike. U međuvremenu, dolazi i do sukoba radnickih sindikata: 1969. godine oko 15 miliona sati je bilo provedeno u štrajkovima.

Tehnološki napredak

Novi popularni putnički automobil “127”, debitovao je 1971. godine. Istoimeni unuk osnivaca, Giovanni Agnelli postao je predsednik kompanije 1966. godine. Tih godina pojavila se težnja za povećanjem automatizacije u procesu proizvodnje kako bi se izborili sa naftnom krizom i nastavili na putu tehničkih inovacija.


Od 1978. do 1990. godine


Automatizacija proizvodnje

Godine 1978. napravljen je sistem ‘Robogate’ - novi robotizovani sistem za sklapanje karoserije. Automatizacija proizvodnje bila je u jasnom pomolu.

Nezavisnost i širenje poslovanja auto sektora

Tih godina, automobilski sektor postavljen je kao samostalna kompanija. U okviru Fiat Auto S.p.A. našli su se i brendovi Lancia, Abarth i Ferrari. U početku je preuzeto 50% udela u Ferrari-u, dok je taj procenat kasnije povećan na 87%. Alfa Romeo preuzet je 1984. godine, a prestižni brend sportskih automobila Maserati, postao je deo kompanije devet godina kasnije. Pored Fiat Auto osnovane su i sledeće kompanije: Ferroviaria, Avio, Trattori, Engineering, Comau, Teksid, Magneti Marelli.

Fiat Panda, Uno i Tipo

Novi putnicki automobil, “Fiat Panda” nastao je 1980. godine. Dve godine kasnije proizveden je i automobil koji će postati simbol obnove -- “Fiat Uno.” Vidljive su radikalne inovacije u elektronici, odabiru materijala i u upotrebi motora. Još jedan uspešan model pojavio se 1989. godine: “Fiat Tipo” koji dobio prestižno priznanje ‘automobil godine’ zbog vrhunske tehnologije.


Od 1991. do 2003. godine


Novi automobili devedesetih godina

Godine 1993 nastaje prvi “Punto” koji dve godine kasnije dobija priznanje ‘Automobil godine’. Pojavljuje se i ”Ulysse” -- model sa kojim kompanija prodire u novi lukrativni sektor lakih komercijalnih vozila

Nova strategija kompanije

Kako bi se izborila sa krizom ranih devedesetih, kompanija povećava svoje prisustvo na internacionalnom tržištu što joj omogucava da bazira više od 60% ukupnog profita van Italije. Istovremeno, širenje konkurencije navodi Fiat da se usresredi na tržišta u razvoju.
Fiat je promovisan kao inovativan brend koji nudi napredna tehnološka rešenja po pristupačnim cenama. Krajem 20.-og veka, Fiat obeležava svoju stogodišnjicu i tim povodom objavljuje novi logo kompanije.

Prvi u novom veku

Novi Punto sa inovativnim 1.3 Multijet 16v motorom predstavljen je tačno deset godina nakon premijernog pojavljivanja modela. Iste godine, 2003., preminuo je Giovanni Agnelli – unuk osnivača koji je bio na čelu kompanije skoro pola veka.


Od 2004. do 2007. godine


Novi logo na modelu “Idea”

“Idea” je bio prvi MPV koji je napravio Fiat sa zadatkom da promoviše novu misiju brenda: na tom modelu našao se novi okrugli logo koji je predložio Centro Stile Fiat kako bi podsetio na amblem koji je dizajniran za proslavu stogodišnjice kompanije. Model “Idea” je takođe obeležio revoluciju u dizajnu automobila: posvećeno je mnogo više pažnje visoko tehnološkom sadržaju i inteligentnim rešenjima predviđenim da olakšaju mnoge aspekte svakodnevnice u automobilu.

Multijet motori

Ovaj motor koji štedi gorivo i ima vrhunske performanse doprineo je pravom uspehu novih Fiat-ovih modela automobila. Novi sistem je nastao evolucijom principa ‘Common Rail’, i osnova je druge generacije Fiat-ovih motora: mali 1.3 Multijet 16v, sportski 1.9 Multijet 120 i 150 KS i moćni 1.4 90 KS.

Tri godine novih modela

Period između 2004. i 2006. godine predstavlja vreme intenzivnih tehnoloških istraživanja, fokusa na kvalitet dizajna i negovanja poverenja i lojalnosti kupaca. Ta filozofija uticala je na razvoj serije novih automobila kao i na redizajniranje nekih starijih. Tako su nastali novi modeli Idea-e, Seicento-a, Stilo-a, i Multipla-e, a lansirana je i Panda 4x4. Godine 2005., pojavljuje se novi modela Croma, a premijerno je predstavljen i Grande Punto – lep, solidan i uzbudljiv automobil.

Debi novog logoa na modelu Bravo

Godina 2007., počela je lansiranjem modela Bravo, na kome se prvi put našao novi Fiat-ov logo kao opipljiv znak zaokreta kompanije. Novi Bravo predstavlja uspešan spoj lepote i tehnologije, sa velikim potencijalom da postane reper segmenta.